Ty dotace se vrátí. Nebo ne?

Dotace. Na filmy, na závody motorek, na kulturu, na cokoliv. Prý se nám “vrátí”, protože prý něco podpoří – zaměstnanost, turistický ruch a tak podobně. Skutečně se nám ale “vrátí”? Co je a co není u dotací vidět?

Dotace
dotace

Co je vidět


Scénář je obvykle jednoduchý: dejme dotaci na (třeba) Masarykův okruh, na závody motorek. Kvalitnější zázemí, vyšší kvalita okruhu a nižší “dotované vstupné” přiláká spousty turistů, ti u nás utratí hodně peněz, díky tomu vydělají naši obchodníci, zaměstnají více lidí, ti budou více utrácet, více se zaplatí na daních a stát na tom ve výsledku přeci vydělá!

Je tomu ale skutečně tak?

Co není vidět

Koukněme se na ten samý scénář z jiné strany:

Dejme dotaci na (třeba) Masarykův okruh, na závody motorek. Kvalitnější zázemí, vyšší kvalita okruhu a nižší “dotované vstupné” přiláká spousty turistů. Třeba z Rakouska. Ti si ale cestou sem budou muset koupit České koruny (nebo utratí Eura a obchodníci je pak smění za koruny).

Vyšší poptávka po naší měně zvýší její cenu na trzích – koruna se začne zhodnocovat, takže za 1 Euro najednou získáte méně korun, za méně korun získáte více Euro. To však zdraž český export. Čím více turistů ony závody motorek přilákají, tím více se bude Česká koruna zhodnocovat, tím dražší bude české zboží na zahraničních trzích.

Přesně tentýž objem peněz, který u nás bude utracen “navíc” bude tratit na dražší koruně export. dotaci tak zaplatí exportéři, jako například Škodovka.

To však není vše. Případný velký zájem zahraničních turistů o závody na Masarykově okruhu a jejich velké utrácení na tomto místě bude mít za následek dalších několik efektů:

  • 1. zvýšená poptávka po místních službách bude vést k růstu jejich ceny. Vše tedy v místě zdraží – restaurace, hotely, suvenýry a tak dále. S tím, jak poroste jejich cena také bude klesat místní spotřeba turistů.
  • 2. opět zde působí měnový kurz. Čím více turistů bude u nás chtít utratit čím více peněz, tím dražší bude naše měna. Tedy jinak řečeno – turisté za svoje Eura, Dolary a další dostanou méně a méně korun. To opět povede k poklesu jejich spotřeby v České republice.

Musíme si uvědomit, že efekt číslo 2 se de facto uplatní v celé České republice. dotace závodů v Brně bude mít za následek menší spotřebu u turistů v Praze, Karlových Varech a dalších oblíbených turistických destinací. Spolu s tím se samozřejmě spojuje i nižší zaměstnanost a nižší daňový výnos.

Jako takový závěrečný bonbónek si samozřejmě musíme uvědomit, že uměle vyvolaný turistický “boom” v určité oblasti po té, co domnělý efekt dotace zmizí zcela bude znamenat, že zde najednou bude příliš mnoho zbytečných restaurací, příliš mnoho zbytečných prodejen suvenýrů… a tak dále.

Spousta investic z období “boomu”, které se jevily jako výnosné se najednou přestanou vyplácet. Ceny a zisky v postižených odvětvích půjdou dolů, mnozí zkrachují a “zavřou krám” – dojde k propouštění, ke zvýšení nezaměstnanosti, de facto k lokální “krizi”. Oblast si v období dotace zažila krátkodobý flám, nyní je třeba vystřízlivět…

P.S.: Ještě jedna poznámka: kdyby se nedotovalo, nemusely by se na dotace vybírat daně. Pak bychom toho mohli více utratit sami a nepotřebovali bychom k tomu “dotace”…

22 comments

  1. Opravdu si myslíte, že 250000 lidí, kteří navštíví jednu dvoudenní akci v roce a utratí ní peníze, výrazně ovlivní kurz české měny? Zamyslete se nad tím!

  2. Není důležité o kolik to ovlivní měnu. Důležité je, že přesně tolik, kolik ti turisté k nám přinesou, o přesně tolik přijdou čeští exportéři. Tedy ve výsledku není nic navíc, naopak, utopili jsme peníze ve špatných investicích (zbytečné krámky atp.) To je spíše účetní, než ekonomický zákon – platební bilance.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *