Proč je Coca-Cola v Číně levná?

Martin Pánek je v Číně – a jeho zápisky odtamtud jsou velice zajímavé. Už jsme zde měli jeho článek o tom, komu vlastně škodí levný Yuan, nyní pro vás máme článek o tom, proč je vlastně Coca-Cola v Číně tak levná. Užijte si čtení!

Enjoy capitalism!
Enjoy capitalism!

Tohle mě zaráží už od začátku. Proč je Coca-Cola v Číně tak levná? Nemyslim teď cenu dvoulitrovky, kterou — jak dobře víme — určuje vztah poptávky a nabídky. Mám na mysli cenu půllitrovky oproti dvoulitrovce.

V ČR (a i jinde po Evropě, pokud mě paměť neklame) stojí v přepočtu na jednotku menší Coca-Cola mnohem více než velká. Myslím, že půllitrovka se pohybuje kolem 20 korun, dvoulitrovka pak stojí 33-35 Kč (kdyžtak mě opravte).

Je to přece logické. S menšími flaškami je spojeno více nákladů a poptávka spotřebitele, který si kupuje tu malou flašku, je méně elastická, takže ho můžeme přiškrtit.

Tak proč to v Číně nefunguje? V Číně má malá flaška 600 ml, velká buď dva litry nebo 2,5 l. Ceny jsou skoro přesně násobky množství, přičemž malá flaška stojí v supermarketech dva yuany a pět jiaů, tzn. něco kolem sedmi korun (bez prdele).

A tak jsem přemejšlel, čim to může bejt.

Jako první věc přijde na mysl, že malý flašky zjevně žádný větší náklady na distribuci atd. nemaj. A tak zbejvá elasticita.

Pro laiky: Když půjdu pouští a budu mít žízeň a náhodou potkám týpka, co prodává Coca-Colu, bude její cena astronomická. Třeba 500 Kč. A já to zaplatim, protože jinak bych umřel žízní. V tu chvíli bude moje poptávka velmi neelastická.

Mám za to, že poptávka po menších flaškách Coca-Coly je méně elastická než ta po těch velkých. Malou flašku si kupujete, protože máte žízeň teď. Velkou si kupujete, protože budete mít žízeň za dva dny — takže když uvidíte dražší větší flašku, nekoupíte ji. Když uvidíte dražší tu menší, nebude vám to tolik vadit.

Otázka je, proč to v Číně nefunguje.

S odpovědí, že v Číně nefunguje nic normálně, jsem se nespokojil, přestože je nepochybně pravdivá.

A tak jediný vysvětlení, co mě zatim napadlo, a který je podepřený ekonomickou teorií, je vysvětlení větší konkurencí. V Číně totiž někdo prodává pití a Coca-Colu na každém rohu. Doslova. Takže i přestože je vaše poptávka neelastická, protože máte žízeň, těch pár kroků na další roh ujdete vždy bez problémů.

Samozřejmě je nepředstavitelné, že v ČR si někdo postaví stůl na chodník u křižovatky a bude tam prodávat jídlo a pití. Tím by porušil aspoň tisíc směrnic EU, která ví, jak zákazníky ochránit a jak podnikatelům co nejvíc házet klacky pod nohy.

A tak může Číňan nakupovat levně, Evropan musí nakupovat draho. Vítejte v kapitalismu.

Článek původně vyšel na blogu autora.

25 comments

  1. Docela by mne zajímaly informace o tom za jakých podmínek je možné v Číně podnikat. Jak je to s povoleními, licencemi, směrnicemi, regulacemi, daněmi… prostě s trhem.

    Doporučí někdo zdroj informací?

  2. Já bych se na to rád někoho zeptal, ale nevím jak najít spolehlivý zdroj. :-/ Co jsem se ptal běžných Číňanů, tak ti tvrdí, že malí podnikatelé asi žádné daně neplatí…

  3. Vítejte v kapitalismu?

    Snad v evropský přeprděný imitaci, ne?

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *