Jak se chová monopol

Sníh nám kromě mnoha jiného dal i příležitost ke sledování zajímavého jevu – typického chování monopolu. Mí Pražané mi rozumějí.

Logo DP Praha
Logo DP Praha

Středa odpoledne a večer – hustý sníh přepadl Prahu. Napadlo ho hodně, byl všude.

Kdo by ale řekl, že kvůli napadání sněhu ve středu večer bude hromadná doprava kolabovat ještě další týden v úterý?

Dopravní Podnik Praha situaci nezvládl. Chápu, že doprava kolabovala ve středu, ostatně i ostatní soukromí dopravci a různé zásobování nezvládali situaci. Chápu, že špatně MHD špatně fungovala ve čtvrtek.

Co ale vůbec nechápu, je důvod, proč MHD (oproti soukromým dopravcům a zásobování) nefungovala v pátek, sobotu, neděli, proč stále špatně fungovala v pondělí a stále špatně funguje dnes, v úterý. A co mi přijde ještě absurdnější, je to, že ačkoliv si MHD všichni (bohužel) povinně platíme z daní, ačkoliv DPP nedokáže splnit své závazky vůči nám, daňovým poplatníkům, stále posílá „do terénu“ revizory, kteří občany pokutují.

Jediná normálně fungující doprava bylo metro, tedy nepovrchová doprava. DPP tak vydal doporučení, aby lidé pokud možno metro využili. Aby situace byla pokud možno co nejsměšnější, v metru jste následně narazili na revizory téměř na každém kroku (ne, že by mne kontrolovali, ale kontrolovali mnoho ostatních).

Takže si to shrňme: DPP nedokázal poměrně dlouho dostát závazkům, které měl vůči svým klientům. Služby nabízel (nabízí) velmi omezené a hůře fungující. Své klienty o to ale více hlídá, aby platili za plnou verzi služeb.

Hledali jste příklad chování monopolu? Zde je. Je absurdní, směšné. Začněme přemýšlet o tom, že bychom změnili dodavatele služeb.

Služby předplaceny

S chováním DPP bych neměl až takový problém. V pozdějších dnech dal o problémech vědět předem (i když i komunikace nefungovala zrovna ideálně), klient se mohl dobrovolně rozhodnout, zda služby využít či ne. DPP by tak teoreticky měl právo poslat zvláštní salvu revizorů do terénu.

Avšak všichni si DPP předplácíme z daní. Perfektní služby jsou předplaceny a byl to právě DPP, který nedostál svým závazkům. Měli bychom to být my, daňový poplatníci, kdo pošle revizora do Dopravního Podniku a ne naopak.

37 comments

  1. Jenom tak pár poznámek. Těžko se udržuje provoz tramvají v chdu, když 2x denně někdo vjede na otevřený svršek a musí ho vyndavat jeřáb. Běžně tak odstřelí Řepy a rovoz linek 9,10,16. V posledních dnech i Hradčanskou a provoz linek 1,8,15,18,20,25 a 26. Pak nám strhávají pořád kamióny troleje na Výtoni. A kolabuje provoz linek 3,7,17 a 21. V Hloubětíně se přejíždí přes otevřené těleso pod sněhem do protisměru a kromě už postižené linky 3 na to doplatí i linka 19. V Karmelitské město dlouhodobě toleruje zdržení tramvají auty až 15 minut (se sněhem je ještě vyšší). To znamená kolaps linek 12,20 a 22. V Jičínské ulici je špatný dlážděný povrch a tam to odnáší busy 136 a 175 a linka 5. Do toho připočítejte, že se do té kamlamity přimotala výluka na Krejcárku, takže zhoršené obratové možnosti pro linku 10. S tím vším a s různými požadavky na bezpečnostní přestávky pro řidiče se téměř nedá udržet v provozu jediný spoj na povrchu. Na Vinohradské, Korunní, Milady Horákové, Bělehradské, Jugoslávské, Francouzské, v Lidické, Štefánikově auta parkují podél kolejí, bo jim to město zvláštní vyhláškou dovolilo. Byť v pravidelch provozu se to od 7 do 19 hodin nesmí. Jejich manévry přes sníh pak provoz zdržují víc než jindy. Kdyby si každý řidič požádal o přestávku, na kterou má nárok, v půl osmé by nejela už ani jedna ze 400 tramvají. Většina to ale neudělá a jezdí. Byť s rizikem, že při nehodě na to doplatí oni, bo neměli přestávku. Řidiči si vymetou výhybky a na pneumatikách jim tam auta nanesou led znovu. Aby se výhybka zamknula a mohla ji tramvaj bezpečně přejet, musí vymetat každý řidič. Jistě, DP má rezervy, ale je to dopravce, který bojuje s nulovou podporou od města. Na spoustě křižovatek v té zimě nefunguje detekce tramvají, nepřihlašují se, nedostávají volno…

  2. Martine, já tvé argumenty chápu.

    Pokud město nadržuje osobní dopravě na úkor dopravy hromadné, je to chyba města – nikomu (ani MHD, ani os. dopravě) by nemělo být nadržováno. Je to záležitost města a je třeba u něj si stěžovat.

    A zbytek – to je spíše problém dodavatele služeb (DPP) a ne zákazníka. Ano, já jako zákazník tyto věci beru na vědomí, chápu to, avšak to nic nemění na tom, že si jako daňový poplatní služby DPP předplácím. Narážím zde na zmiňovaný nájezd revizorů v metru ve chvíli, kdy metro byla jediná použitelná služba od DPP, kdy sám podnik nabádal své (již předem platící) zákazníky k jeho maximálnímu využití. To dle mne není fér a pokud by mi něco podobného udělal jakýkoliv jiný dodavatel předplacených služeb, zřejmě bych s ním okamžitě rozvázal smlouvu – za toto si předplácet nepotřebuji…

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *